V4vendetta
V4vendetta
خانه | آرشيو | ايميل


به سابت من خوش آمدید امیدوارم مطالب مورد نظرتون باشن

امکانات و ابزارها


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 57
بازدید کل : 276
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


نوشته هاي پيشين
لينکدوني
طرفداران سریال The Walking Dead
v4laugh
از دست ندی که نصف عمرت رفته!!!
ردیابی ماشین
حمل هوایی ماینر از چین
لیزر دوچرخه
هد اپ یسپلی کیلومتر روی شیشه
جلو پنجره لیفان ایکس 60

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان V4vendetta و آدرس v4vendetta.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لينکهاي روزانه
طبقه بندي موضوعي
پشتيباني
معرفی شهر دزفول

معرفی شهرستان دزفول

دزفول شهری از سپیده دم تاریخ

معرفی اجمالی شهرستان دزفول

دزفول پیشینه باستانی ارزشمندی دارد. اولین سکونت گروهی انسان ها در این شهرستان در تپه های چغابنوت در میانه ی هزاره هشتم پیش از میلاد آغازشده است. علاوه بر آن شهرستان دزفول از جنبه های تاریخی ، طبیعی و فرهنگی ویژگی های برجسته ای را داراست .

طبق اظهارات کاوشگران غربی در نیم قرن اخیر، آوان نخستین امپراتوری گسترده کشور عیلام (اولین حکومت ایرانی) در محل فعلی دزفول قرار داشته است.

تپه های چغامیش

تپه های باستانی چغامیش با قدمت بیش از 5000 سال پیش از میلاد مسیح  در جنوب شهرستان دزفول قرار دارند. در این تپه ها آثار یک شهر باستانی ساخته شده از  خشت های پخته متعلق به عصر پیدایش خط دیده می شود و می توان گفت این منطقه نخستین مرکز خط و کتاب در ایران می باشد. همچنین دو لوح ارزشمند دریانوردی و همنوازی موسیقی با قدمت بیش از 5000 سال در چغامیش دزفول کشف گردیده است.

 خانم ‹‹ هلن کانتر ›› از اعضای هیئت عملیات حفاری و باستان شناسی پس از کاوش های منطقه، از تپه ی چغامیش دزفول به عنوان ‹‹ شهری از سپیده دم تاریخ ›› نام می برد.

دانشگاه جندی شاپور

 دانشگاه بزرگ جندی شاپور به عنوان اولین و بزرگترین مرکز آموزش پزشکی ، فلسفه و نجوم در دوره ساسانیان در ده کیلومتری شهر دزفول تاسیس شده و در آن دانشمندانی از سراسر دنیا به تحقیق و تدریس می پرداختند. به همین خاطر از آن به عنوان اولین دانشگاه جهان یاد می شود و به شماره 46 در ردیف ملی ایران به ثبت رسیده است.

dezful_pol_ghadim

پل تاریخی دزفول

 پل قدیم دزفول با گذشت بیش از 1700 سال (263 میلادی) هنوز پابرجاست و به عنوان قدیمی ترین پل جهان که هنوز شکوه و عظمت خود را حفظ کرده و به حیات خود ادامه می دهد در جهان شناخته می شود و به شماره 84 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

بافت قدیم دزفول

 بافتی آجری دزفول در کنار رود دز شکل گرفته و شامل محلات قدیمی در هم تنیده با معماری خاص و تزئینات آجری بی نظیر، این شهر را به شهر آجر معروف نموده است . بافتی تاریخی که با معماری خاص خود ، هویت و روح معماری دزفول را در خود جای داده است.  در این بافت ارزشمند بیش از یکصد اثر تاریخی و فرهنگی در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

dezful_sabzghaba

 

آستانه متبرکه سبزقبا (ع)

حرم مطهر محمد بن کاظم (ع) برادر امام رضا علیه السلام مشهور به سبزقبا در مرکز شهر دزفول قرار دارد و به عنوان چهارمین حرم معنوی کشور شناخته شده و ارادتمندان و عاشقان اهل البیت علیهم السلام به زیارت آستانه متبرکه سبزقبا مشرف می شوند.

خاتم الفقهاء شیخ مرتضی انصاری دزفولی

در سرزمین دلاورپرور دزفول مردان و زنان بزرگ و پرآوازه ای پرورش یافته اند که از جمله علماء بزرگ و بنام این سرزمین می توان به خاتم المجتهدین شیخ مرتضی انصاری دزفولی (ره) اشاره نمود.

جغرافیای دزفول

شهرستان دزفول با جمعیت 420 هزار نفر در قسمت جلگه ای شمال خوزستان با مساحتی در حدود 4762 کیلومتر مربع واقع شده است. زمین های این شهرستان از لحاظ توپوگرافی به سه دسته ناحیه کوهستانی، کوهپایه ای و جلگه ای تقسیم می شوند. فاصله این شهر تا تهران 721 کیلومتر و تا اهواز 155کیلومتر می باشد. شهرستان دزفول دارای زمستانی ملایم و مطبوع بوده و طبیعت سرسبز آن در اواخر زمستان تا اوایل بهار بسیاردلپذیر است. این شهرستان با طبیعت زیبای جلگه ای کوهپایه ای و کوهستانی خود در همه ایام سال به خصوص در ایام نوروز پذیرای جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

dezful_shevi_abshar

طبیعت دزفـول

از مناظر دیدنی طبیعی این شهرستان می توان به بیشه زارها  رودها و پناهگاه های حیات وحش دز و کرخه اشاره کرد. مناطق کوهستانی شهرستان دزفول علاوه بر مسیر مناسب آن برای ورزش کوهنوردی، به جهت داشتن پدیده های جغرافیایی همچون تنگه ها ، غارها و آبشارهایی مانند آبشار شوی (با ارتفاع 85 متر و عرض 70 متر که بزرگترین آبشار خاورمیانه به شمار می رود) بسیار دیدنی اند. همچنین دریاچه زیبای شهیون که از زیباترین دریاچه های ایران و جهان است نیز در شمال شهرستان دزفول قرار دارد.

 دزفول شهر گل های رز و مریم است و از نظر تولید گل مریم در سطح کشور اول و گل رز دوم است و گل های آن به شهرهای مختلف و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

از درختان این منطقه می توان از درختان کنار ( صدر ) ،  نخل ، خرما ، بید، اکالیپتوس ، ابریشم هندی ، شیشه شور و انواع مرکبات (از مهمترین مرکبات می توان به پرتقال دزفول اشاره نمود که شهرت بسیار دارد) است.


[ <-CategoryName-> ]
+